1.3.1.1.2.1 Geschenken
Relatiegeschenken kunnen een belangrijke positieve, maar ook negatieve rol spelen in de verhouding met klanten. Het is zaak strategisch te handelen.
Hoe doe ik dat?
- U zorgt ervoor dat het belangrijkste criterium is dat uw klant er gelukkiger van wordt. En dan vooral in zijn hoedanigheid als individu, als persoon, dus als mens
- U kiest iets dat persoonlijk en toepasselijk is
- U brengt de ontvanger nooit in verlegenheid
- U kiest iets dat duurzaamheid en kwaliteit uitstraalt
- U zorgt voor een geschenk dat duidelijk in beeld is zonder het beeld te vullen
- U zorgt voor een goede timing, bijv. u kiest een alternatief voor de geijkte
momenten zoals Kerstmis en de jaarwisseling - U kiest voor iets 'gezamenlijks', zoals samen ergens heen gaan, samen een publicatie schrijven etc.
- U verbindt, bijv. door uw klant in contact te brengen met relaties van u die voor hem waardevol zijn.
Meer weten? Zie Persoon