3.2.1 Verleiden

Verleiden, of relationeel overtuigen, is het bewust beïnvloeden van de ander m.b.v. de onderlinge relatie, inclusief de bijbehorende symbolen daarvan.  

Hoe doe ik dat?

  1. U benadrukt wederkerigheid; als u iemand een dienst bewijst of een passend geschenk geeft, zal hij geneigd zijn iets voor u terug te doen. Het is dus zaak om een gelegenheid te creëren waarin u iets kunt aanbieden, voordat u iets anders terugverlangt. De oude Romeinen gebruikten hiervoor al het 'zakendiner'
  2. U bent consistent; als mensen eenmaal een standpunt hebben ingenomen of iets hebben toegezegd dan willen ze daarna consistent overkomen. Laat ze dus een toezegging doen, het liefst in het openbaar. Als het om delicate aangelegenheden gaat, is het zaak om 'openbaar' te vervangen door 'een (klein) gezelschap van intimi' 
  3. U bent sympathiek; we helpen eerder mensen die we aardig vinden en die op ons lijken, dan anderen. Interacties, maar ook geschenken en invitaties, dienen dan ook enerzijds een zo hoog mogelijke status uit te stralen, maar anderzijds niet ten koste te gaan van de overeenkomsten tussen u en uw gasten
  4. U straalt autoriteit uit; bij het nemen van beslissingen laten we ons vaak leiden door de mening van deskundigen. Het is dus zaak uzelf ook als een deskundige te profileren. Dat kan dankzij het halo-effect overigens ook op niet-inhoudelijke domeinen zijn, zoals sport, wijnen, kunst etc. 
  5. U benadrukt de schaarste van uw aanbod; zeldzame dingen hebben een grote aantrekkingskracht op mensen. Benadruk de unieke, exclusieve kwaliteiten van een product of dienst U wijst op conformiteit met anderen; bij ons eigen gedrag laten we ons heel sterk leiden door wat anderen doen (het band wagon-effect). Vertel dus dat anderen in een soortgelijke positie hetzelfde deden als u iets wilt van iemand 
  6. Het werkt het beste als zoveel mogelijk principes tegelijkertijd toegepast worden bij het verleiden. Dus: 

Meer weten? Zie ook: Robert Caldini