3.4.2.5 Relatiegeschenk

Relatiegeschenken kunnen een belangrijke positieve, maar ook negatieve rol spelen in de verhouding met klanten. Het is zaak strategisch te handelen. 

Hoe doe ik dat?

  1. U zorgt ervoor dat het belangrijkste criterium is dat uw klant er gelukkiger van wordt. En dan vooral in zijn hoedanigheid als individu, als persoon, dus als mens
  2. U kiest iets dat persoonlijk en toepasselijk is
  3. U brengt de ontvanger nooit in verlegenheid
  4. U kiest iets dat duurzaamheid en kwaliteit uitstraalt
  5. U zorgt voor een geschenk dat duidelijk in beeld is zonder het beeld te vullen
  6. U zorgt voor een goede timing, bijv. u kiest een alternatief voor de geijkte
    momenten zoals Kerstmis en de jaarwisseling
  7. U kiest voor iets 'gezamenlijks', zoals samen ergens heen gaan, samen een publicatie schrijven etc. 
  8. U verbindt, bijv. door uw klant in contact te brengen met relaties van u die voor hem waardevol zijn.